Vereniging 1e Poolse pantserdivisie Nederland

Actueel archief 2004

31 oktober 2004

Een hoogtepunt in het 3 jarig bestaan bestaan van onze vereniging was wel het hoge bezoek op 31 oktober 2004 van Koningin Beatrix en president Aleksander Kwasniewski van Polen aan Breda. Dit ter gelegenheid van de zestigste herdenking en viering van de bevrijding van deze stad.

Op de foto: onze oud voorzitter Adrian Stopa met zijn vrouw Krystyna te midden van Koningin Beatrix en president Aleksander Kwasniewski met zijn vrouw Jolanta

31-oktober 2004

Ereveld Ettensebaan
Koningin Beatrix en President Kwasniewski waren in Breda om te herdenken dat de stad zestig jaar geleden door de 1e Poolse Pantserdivisie , onder bevel van generaal Sanislaw Maczek, is bevrijd van de Duitse bezetters. Ze begonnen die zondag in oktober met het bijwonen van een H.Mis in de Mariakerk.
,,De toemalige pastoor tekende in de annalen van de kerk op: 'Op 29 oktober 1944 zat mijn kerk tijdens de plechtige H.Mis
vol met Polen'. Hier is God voor het eerst bedankt voor de bevrijding van Breda'', zegt pastoor Jaap Witteveen aan het begin van de mis. Als de koningin en de president na de kerk de begraafplaats aan de Vogelenzanglaan bezoeken worden daar de tachtig namen voorgelezen van de Poolse soldaten die daar begraven liggen op het Pools Militaire Ereveld aldaar.

Van daaruit gaat het gezelschap naar het Pools Militaire Ereveld gelegen aan de Ettensebaan in Breda. Voor de Mariakerk maakt Andrzej Maczek, zoon van de generaal, op straat een praatje met een aantal veteranen. ,,Door mijn vader ben ik altijd met Breda verbonden geweest'', zegt Maczek. ,,Hij kon niet terug naar zijn vaderland. Lwow, war mijn vader vandaan kwam, is na de oorlog door de Sovjet-Unie ingelijfd. Aan de Ettensebaan staan kort voor het middaguur duizenden mensen te wachten op de komst van de koningin en de president van Polen. Op het Pools Militaire Ereveld daar hebben 162 Poolse militairen hun graf.In 1994 is het stoffelijk overschot van generaal Stanislaw Maczek, die op 102 jarige leeftijd in de Schotse hoofdstad Edinburgh overleed, aan de Ettensebaan ter aarde besteld. Zijn laatste wens om temidden van zijn soldaten te worden begraven , ging daarmee in vervulling.

Na de kranslegging gingen de staatshoofden van Polen en Nederland naar de Koninklijke Militaire Academie om samen met de veteranen van de pantserdivisie te lunchen. ,,Wij zijn hier om generaal Maczek en zijn soldaten te eren. Op die manier vergeten de kinderen hen nooit'', zegt Olga Mausch, een van de leidsters van de scouts uit Polen.

30 oktober 2004

Bevrijdingloop
Op zaterdag 30 oktober, de dag dat Breda de 60-jarige bevrijding door de 1ste Poolse pantserdivisie herdacht, hebben 21 atleten een estafette gelopen van Baarle-Nassau naar Breda. Tijdens deze loop brachten 18 atleten van A.V. Sprint en 3 atleten van A.V. Gloria de fakkel met het in Baarle-Nassau door de Burgemeesters Hendriks (Baarle-Nassau) en Van Leeuwen (Baarle-Hertog) ontstoken bevrijdingsvuur naar Breda. In Breda werd de fakkel overhandigd aan Burgemeester Van der Velden en de 91-jarige Poolse oud-strijder Roman Stolarz en werd het bevrijdingsvuur in Breda aangestoken. De fakkelloper werd begeleid door een loper met de Bredase vlag en een loper met de Poolse vlag
Het initiatief voor de estafette kwam van Toon van Dongen. Na een training genietend van een kopje koffie kwam het gesprek op de bevrijdingsloop die tot eind jaren vijftig altijd door leden van Sprint gelopen werd. Het enkele jaren geleden overleden lid Paul Tarczykowski was hiervan de grote animator geweest. Toon heeft samen met de zeer ervaren organisator Cees Evers heel veel werk verricht. Minutieus werd het parkoers verkend en uitgezet, wisselpunten vastgelegd, sponsors gezocht, atleten gevraagd en vele besprekingen gevoerd. Via een van zijn vele contacten wist Cees ook het probleem van het vinden van een fakkel op te lossen.

29 oktober 2004

Vrijdag 29 oktober 2004 - BREDA –„Wat is dat fantastisch gedaan. Alsof ze hier een heel nieuwe tank neerzetten.“ En: „Hij ziet er puik uit. Precies zoals een tank er uit hoort te zien.“

Dat soort uitroepen van bewondering maakte de Duitse Panther D-tank gisteren los bij de kleine honderd Bredanaars die zich halverwege de ochtend in het Wilhelminapark hadden verzameld. Het piekfijn gerestaureerde oorlogsmonument keerde om klokslag 11.00 uur terug op zijn vaste plek in het park, na tien maanden van afwezigheid. Een kwartiertje later was het gevaarte uit de takels. En prijkte het voor de duur van zestig jaar geconserveerde pantsertuig alweer op de hoek met de Paul Windhausenweg.

Last update: 01-12-2016  © Vereniging 1e Poolse pantserdivisie Nederland   Contact 076-5415041