Alphen - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Alphen

Dodenherdenking Alphen (NB)

Traditiegetrouw wordt er jaarlijks op de eerste vrijdag na 10 mei in Alphen een dodenherdenking gehouden voor de gesneuvelde militairen, gefusilleerden en burgers uit de eigen bevolking almede voor de Poolse bevrijders die hier hun laatste rustplaats vonden. Deze herdenking wordt sinds 1940 voor de 78e achtereenvolgende keer gehouden op vrijdag 12 mei 2017 te Alphen, mede in aanwezigheid van een delegatie van de Poolse Ambassade.

De organisatie van de herdenking is wederom een verantwoordelijkheid van de Stichting Dodenherdenking Alphen NB. De Afdeling Afdeling van de Bond van Wapenbroeders blijft zo veel mogelijk bij de uitvoering betrokken. Ook dit jaar wordt de herdenking weer ondersteund door de NATRES, de muziekvereniging “Vlijt en Volharding”, het St. Willibrordusgilde, het Alphens Mannenkoor, Dameskoor “Avanti", leerlingen van de basisschool en de enthousiaste inzet van Scouting Alphen.

Het programma van 12 mei 2017 is als volgt:
•  18.30 uur Samenkomst in CC Den Heuvel voor genodigden en belangstellenden.
• 19.15 uur Begroeting van aanwezige militairen, Nederlandse en Poolse oud-strijders met vaandel op het W.Binckplein voor ceremoniële inspectie.
•  19.30 uur Herdenkingsdienst in de H.Willibrorduskerk te Alphen.
•  20.00 uur Krans- en bloemlegging bij het oorlogsmonument.
• 20.30 uur Herdenking begraafplaats met o.a. herdenkingsrede door burgemeester, het dodenappel gevolgd door het spelen van de Nederlandse en Poolse volksliederen gevolgd door krans- en bloemlegging bij de Nederlandse en Poolse graven.
•  21.00 uur Herdenking op W.Binckplein met een vendelhulde door het St. Willibrordusgilde.
•  21.15 uur Einde herdenking met aanbieding van een receptie door de gemeente Alphen-Chaam in het Cultureel Centrum “Den Heuvel” voor genodigden.