Vereniging 1e Poolse pantserdivisie Nederland

Archief 2010

Over de activiteiten van de Vereniging 1e Poolse Pantserdivisie zijn in 2007 de volgende artikelen gepubliceerd:Op deze pagina kunt  u ze nalezen.

Bevrijdingsherdenking nu anders.
Herdenking druk bezocht.
Al 60 jaar geen gedonder meer.
Pools kruis proper voor herdenking.
Vrijheid moet onderhouden worden.

BREDA; - De jaarlijkse herdenking van de Bevrijding van Breda (29 oktober 1945) wordt dit jaar op zondag 31 oktober gehouden.

Het dagprogramma heeft enkele opvallende wijzigingen ondergaan.

Anders dan wat de afgelopen decennia gangbaar was, wordt de herdenking op het erekerkhof Ginneken aan de Vogelenzanglaan éérder gehouden (10.45 uur) dan de ceremonie op het ereveld aan de Ettensebaan (12.30 uur).

De mis - die traditioneel aan de herdenking voorafgaat, maar al enkele jaren geen officieel programmaonderdeel meer is - wordt bovendien niet meer in de paterskerk aan de Schorsmolenstraat opgedragen, maar in de Laurentiuskerk aan de Ginnekenweg (9.15 uur).

Dat laatste is gevolg van de instelling van een Poolse parochie voor West-Brabant per 1 november vorig jaar. Deze Pastoor Maximilian Maria Kolbeparochie - vernoemd naar een Poolse Franciscaan die in 1941 in Auswitz is omgebracht en in '82 door de paus zaligverklaard - heeft de Laurentiuskerk als gebedshuis. Zo'n 190 Polen komen hier sinds een klein jaar wekelijks de mis vieren. Ed Cuber, waarnemend-parochievoorzitter, is tevens lid van de stichting Jaarlijkse Herdenking Bevrijding Breda.

Uit praktische overwegingen heeft de stichting het herdenkinsprogramma aan de nieuwe realiteit aangepast, melden Cuber en secretaris Jan Rovers. Maar op de man af gevraagd, kunnen ze niet verhelen dat de wijziging binnen de zeer aan tradities hangende Poolse gemeenschap nog flink wat voeten in de aarde heeft gehad. Maar voor- en tegenstanders zijn er 'na een goed gesprek met elkaar uitgekomen'.                                        Dat blijkt. Voorzitter Bolek Krzeszewski van de vereniging Eerste Poolse Pantserdivisie bezigt exact dezelde formulering.

Herdenking  druk  bezocht

OOSTERHOUT - De herdenking van Poolse strijders uit de Tweede Wereldoorlog is zaterdagochtend op de begraafplaats aan de Veerseweg in Oosterhout druk bezocht.

Komende woensdag is het 66 jaar geleden dat Oosterhout en omgeving zijn bevrijd. Op 3 november 1944 staken leden van de 1e Poolse Pantserdivisie onder leiding van Generaal Maczek het Markkanaal over, een moment dat middels een herdenking op het Pools Militair Ereveld nog jaarlijks wordt herdacht.

Bij de herdenking waren buiten burgemeester Stefan Huisman van Oosterhout en de Poolse minister van Veteranen en Onderdrukte Zaken onder anderen ook veteranen van de 1e Poolse Pantserdivisie aanwezig en verschillende scoutinggroepen uit Polen. Kinderen van basisschool De Rubenshof in Oosterhout legden tijdens het dodenappèl bloemen op de graven van de overleden Poolse strijders en drie leerlingen lazen een gedichtje voor. Onder hen Liselotte Nas, die onder meer verwoordde dat ze blij is dat zij de oorlog niet van dichtbij heeft beleefd: Ik ken de oorlog ut verhalen, van de beelden op tv, en ik mag mezelf gelukkig prijzen, want ik maakte het niet mee.

Tijdens de ceremonie zijn verder grafkaarsen gebrand, bloemenkransen gelegd en saxofonist Antoine Trommelen speelde een improvisatie. De Last Post werd geblazen en er is twee minuten stilte gehouden. De ceremonie werd afgesloten met de volksliederen van Polen en Nederland, gespeeld door Harmonie Vereniging Oosterhout.

Breda - Een oud-strijder die Breda hielp te bevrijden, laat er tijdens zijn toespraak geen misverstand over bestaan.

Twee meisjes van de 100e padvindersgroep uit Poznan luisteren naar de toespraken, afwisselend in het Nederlands en in het Pools, op het Pools militair ereveld.

Op deze zondagochtend op het Pools militair ereveld aan de Ettensebaan, telt maar één ding: "Er is al zesenzestig jaar geen gedonder meer in Breda." En dat moet zo blijven.

De Vereniging Eerste Poolse Pantserdivisie Nederland organiseert de jaarlijkse herdenking. Voorzitter Bolek Krezeszewski is druk bezig om alle gasten op de juiste plaatsten te krijgen. "Er komen vandaag onder meer drie Poolse scoutingverenigingen. Daarnaast zijn er uiteraard kransleggingen en worden er toespraken gehouden. In totaal verwachten we zo'n tweehonderd mensen."

Tijdens de vijf kwartier durende dienst heerst er een serene sfeer op het terrein. Alles wat gezegd wordt, trekt in zowel het Nederlands als in het Pools aan de bezoekers voorbij. Burgemeester Peter van der Velden ziet de herdenking als een moment van grote dankbaarheid maar stelt dat het ook tijd is voor overpeinzing. Hij dringt er in zijn toespraak op aan dat zeker in deze tijd, en met de geschiedenis in gedachten, niemand een ander mag veroordelen op basis van geloof, afkomst of geaardheid. Aan het eind van de dienst kijkt Peggy Santbergen geëmotioneerd naar de kaarsen die bij de grafzerken branden. "Mijn opa zat bij de pantserdivisie. Ik kan me nog goed herinneren hoe traumatisch het voor hem was om over de oorlogsjaren te praten. Toen mijn moeder overleed heb ik haar beloofd dat ik hier ieder jaar zou blijven komen om haar en mijn opa te herdenken."

Als alle bloemen zijn gelegd en de klanken van The Last Post zijn weggestorven, stroomt het veld leeg. Buiten de poorten staat Figiel Roman (84) in gedachten verzonken. Hij was één van de soldaten van de Eerste Poolse Pantserdivisie die, onder het bevel van generaal Mazcek, Breda op 29 oktober 1944 heeft bevrijd. "Ik hoop vooral dat de jeugd van nu goed na blijft denken. Ik kom ieder jaar en vind het nog altijd fantastisch om hier te zijn. Het wordt wel steeds minder, er zijn nog maar een stuk of zes van onze jongens over. Och, wat is de tijd toch voorbij gevlogen."

Pools Kruis proper voor herdenking

AXEL - Carlo Vervaet uit Axel maakt een paar keer per jaar het Poolse Kruis aan de Hulsterseweg schoon.

Dat deed hij gisteren ook samen met vrijwilligster Wouterine Noordenne.

Bij het kruis is vrijdag 17 september van 10.00 tot 10.30 uur de herdenkingsplechtigheid. Axel is bevrijd op 19 september 1944.

De plechtigheid is dit jaar twee dagen eerder, omdat de leerlingen van de groepen 7 en 8 van de Marijkeschool bloemen leggen. Ook zijn delegaties aanwezig van de Poolse ambassade, van de Eerste Poolse Pantserdivisie en van de Poolse oud-strijders.

Medewerkers van de Poolse ambassade openen om 17.00 uur een expositie in museum Gdynia aan de Derde Verkorting. De Poolse pianiste Ula Danielewicz speelt om 20.00 uur in De Halle.

Vervaet en Noordenne zijn lid van de werkgroep Poolse Kruis. Vervaet zorgt ook voor de twee herdenkingsborden aan de Derde Verkorting. "Het kruis en de borden slaan nog wel eens groen uit. We maken ze zo'n zes keer per jaar schoon. Het is belangrijk dat ze er proper bij staan."

AXEL - De gedachten van Flor Dieleman (87) uit Axel gaan rond deze tijd altijd even terug naar september 1944 toen de Duitse en Poolse soldaten een hevige strijd leverden rondom Axel.

In totaal 106 Poolse- en 184 Duitse soldaten lieten het leven. Dieleman wist eigenhandig meer Poolse slachtoffers te voorkomen door de soldaten te wijzen naar een bruggetje dat nog net boven het water uit stak. Zij wisten hierdoor te ontkomen. "Wij moeten nog altijd dankbaar zijn dat de Polen ons hebben bevrijd. Vrijheid moet onderhouden worden." Dat gebeurde gisteren bij het Poolse kruis aan de Hulsterseweg waar de bevrijding van Axel werd gedacht. Diverse bloemstukken werden gelegd. Dat gebeurde onder andere door leerlingen van de Prinses Marijkeschool in Axel, wethouder Jaap Bos van Terneuzen en dijkgraaf Toine Poppelaars van het waterschap.

Last update: 20-02-2014  © Vereniging 1e Poolse pantserdivisie Nederland   Contact 76-5415041