Axel - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Axel

Herdenking bevrijding Axel 1944

AXEL - Bij het Poolse Kruis aan de Hulsterseweg in Axel is vrijdag plechtig de bevrijding herdacht. Het is 73  jaar geleden dat de 1e Poolse pantserdivisie Axel bevrijdde.
Het Poolse Kruis herinnert aan de zware strijd die in en om Axel is gevoerd tegen de Duitse bezetter. In 1944 waren de Duitsers via Zeeland op weg naar het Noorden. De Polen hadden in het gebied rond Gent in Belgiƫ gevochten. Ze hadden de opdracht Axel te veroveren en de weg vrij te maken naar de haven van Terneuzen en naar de Westerschelde.

AXEL - Ruim negentig scholieren van basisscholen in Axel vierden vrijdag dat Axel precies 73 jaar geleden is bevrijd. Dat deden ze onder meer met een tocht in oude militaire voertuigen. In de colonne reden tien oude Amerikaanse legertrucks mee. De tocht is een initiatief van het oorlogsmuseum Gdynia in Axel. De oorlogsvoertuigen begonnen de tocht bij het museum en haalden de kinderen van school op. Luid toeterend zijn de kinderen door Axel gereden, gevolgd door een lunch in het oorlogsmuseum. Daarna volgde het officiƫle gedeelte van de herdenking, de kranslegging bij het Poolse Kruis aan de Hulsterseweg.

Herdenking
Bij de herdenking waren hooggeplaatste Poolse officieren aanwezig van de NAVO-basis in Brunssum en de burgemeester van het Poolse Gdynia.