Baarle Nassau - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Baarle Nassau

In Baarle-Nassau hebben de meeste Brabanders de bevrijding meegemaakt

De eerste plaats die de Poolse troepen van de 1ste Pantserdivisie in Nederland door trokken was het dorp „Baarle-Nassau”. Vandaar uit moesten ze zich een weg banen om Moerdijk te bereiken. Het dorp Moerdijk ligt ten zuiden van de rivieren die de zuidelijke grenzen van Holland (de Provincies Noord- en Zuid-Holland) vormen. Dus de slogan was „van Baarle-Nassau tot Moerdijk”. Moerdijk werd op 9 november 1944 bevrijd, na een week van zware gevechten. Op 29 oktober hadden de „zwarte duivels” (zoals de Duitsers hen noemden) ook al Breda bevrijd. Dit gebeurde met een geslaagde flank-manœuvre zonder dat er slachtoffers onder de burgerbevolking vielen.

BAARLE-NASSAU - 16 procent van de inwoners van Baarle-Nassau heeft meegemaakt dat Nederland 71 jaar geleden bevrijd werd en er een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog. Dat is het hoogste percentage in de hele provincie.

Het betekent in andere woorden dat in de gemeente Baarle-Nassau relatief gezien de meeste 71-plussers wonen (1055 mensen in totaal).