Enigma ''Ontcijferen Victory'' - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Enigma ''Ontcijferen Victory''

De opening van de tentoonstelling "Enigma. "Ontcijferen Victory "zal plaatsvinden op 2 juli 2011  in het Generaal Maczek Museum te Breda. De tentoonstelling, die veel belangstelling heeft opgeroepen in andere steden van Europa, wordt gezamenlijk georganiseerd door Marek Wozniak, voorzitter van de regio Wielkopolska in Polen,en Z.E.dr Janusz Stańzcyk Buitengewoon en gevolmachtigd Ambassadeur van de Republiek Polen in Nederland en Frans Ruczynski, voorzitter van het Generaal Maczek Museum ''Stichting  Museum Breda - Polen 1939-1945  Generaal Maczek'' in Breda.

De tentoonstelling is uniek vanwege haar vorm en inhoud. Het presenteert de geschiedenis van de buitengewone mannen, bescheiden en onbekende helden - Poolse wiskundigen, cryptografen waarvan de activiteit bijgedragen heeft tot het redden tijdens de Tweede Wereldoorlog van  miljoenen mensen. "Enigma. Ontcijferen Victory "is een tentoonstelling gewijd aan de resultaten van wiskundigen van de Poznań Universiteit in het ontcijferen van de codes van de beroemde Duitse Enigma, een encryptie-machine. Het achterliggende doel van de tentoonstelling, geïntroduceerd door middel van thematische tabellen, is het presenteren van het leven van degenen wier vaardigheden en ongewone kennis bijgedragen heeft aan een van de meer spectaculaire successen in de wereld van de cryptologie, een keerpunt in het complexe proces van het bedwingen van de waanzin van wederzijdse vernietiging. Bovendien, hielp het om de Tweede Wereldoorlog te bekorten  van 3 tot 2 jaar, dus Europa te beschermen tegen het spook van de totale vernietiging.

De protagonisten van de tentoonstelling: Marian Rejewski, Jerzy Rozycki en Henryk Zygalski,hebben een revolutie in cryptologie te weeg gebracht; afgezien van het ontcijferen van de Enigma-codes, legden zij de wiskundige fundamenten voor cipher aanvallen. Het was echter pas in het midden van de jaren 1970 dat de wereld leerde over hun rol en prestaties.  Veel van deze geschiedenis blijft onbekend tot vandaag ... In haar huidige locatie, het Generaal Maczek Museum in Breda, zal de tentoonstelling doorgaan tot het einde van november 2011, waar nog veel meer intrigerende aspecten van deze boeiende geschiedenis te vinden zal zijn.

Het is ook een onderdeel van consistente acties genomen door de Voorzitter van de Poolse regio Wielkopolska,Marek Wozniak, die al jaren gestimuleerd kennis van de Poolse geleerden en het personeel van de het  Cipher Bureau. Zijn opmerkelijke initiatieven omvatten, bijvoorbeeld, de overdracht in november 2008 naar de stad Szamotuły in de regio Wielkopolska van de as van luitenant-kolonel Maksymilian Ciężki, hoofd van de Duitse afdeling van de Cipher Bureau voor de Tweede Wereldoorlog. In juli 2009 een tentoonstelling gewijd aan Ciężki werd gelanceerd tijdens de Poolse Dag in het museum in Bletchley Park, UK, die tijdens de oorlog  het hoofdkwartier was van een geheime de cryptie centrum. Deze tentoonstelling werd ook gehouden in Poznań.

Op zijn beurt, in december 2010 de geschiedenis van de wiskundigen uit Wielkopolska, gepresenteerd als een intrigerend labyrint, beschikbaar was voor de bezoekers van het Europees Parlement. De lancering van de tentoonstelling in het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis in Brussel, vooral gericht op jonge Belgen en de internationale gemeenschap in de hoofdstad van België, en naar de Nederlandse stad Breda die door de 1e Poolse Pantser Divisie van Generaal Stanisław Maczek is bevrijd van het Duitse juk, wordt begeleid door een kleurenbrochure en een puzzel kubus. Opeenvolgende editio's van deze expositie zijn gepland in heel Europa.