Fotoalbum Driel - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Fotoalbum Driel

Op 23 augustus 1939 tekenden nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie een niet-aanvalsverdrag. Hierin regelden beide landen de verdeling van Oost-Europa en de deling van Polen.
Hitler was hiermee verzekerd van Stalins steun bij de Duitse inval van Polen op 1 september 1939, waarmee de Tweede Wereldoorlog begon. De Sovjet-Unie viel op 17 september vervolgens vanaf de andere kant aan. Voor het einde van september 1939 was Polen opgedeeld. Een derde stuk Polen, het Generale Gouvernement in het midden, kwam ook onder het bewind van Duitsland.
De 3 veteranen vanmiddag hier aanwezig zijn slachtoffer geworden van de tragedie die geheel Polen in september 1939 moest doorstaan.
Bijna een miljoen Polen werden gedeporteerd naar de Sovjet-Unie. Waaronder Tad Cisek en Konstanty Staszkiewicz en hun families die destijds in het oosten van Polen woonden.
In de toespraken van Minister Bijleveld en Burgemeester Hoytink worden hun ervaringen weergegeven.

Henryk Kubinski woonde in het westen van Polen en ook de bezetter daar deporteerde Polen om ze als dwangarbeider in Duitsland in te zetten.

Veel van deze Polen in zowel het oosten als westen ontsnapten en kwamen in de geallieerde legers terecht. Henryk Kubinski was als 15-jarige vanaf mei 1940 tot en met november 1943 gedwongen dwangarbeid op een Duitse boerderij te verrichten. Eind november 1943 sloot hij zich noodgedwongen aan bij de Wehrmacht en werd gestationeerd nabij de Frans-Belgische grens. In augustus 1944 kwam de kans waar Kubinski en vijf andere Polen op hadden gewacht: zij lieten zich bewust krijgsgevangen nemen door Engelse militairen. Daarmee kwam hun oorlog als Duitse soldaat tot een einde.

Na een week in krijgsgevangenschap boden zij zich aan als vrijwilliger bij de Poolse troepen. Hiermee ving hun oorlog als geallieerde soldaat aan! Henryk Kubinski arriveerde te laat om de training in Schotland tijdig te doorlopen en te kunnen worden ingezet als parachutist bij Driel. Als onderdeel van het bezettingsleger bezocht hij tussen mei 1945 en eind 1947 verschillende keren Driel.

Het ultieme doel van de Poolse regering in ballingschap en de Poolse troepen was de bevrijding van Polen.
In totaal hebben 250.000 tot 300.000 Poolse militairen deelgenomen aan de bevrijding van West-Europa.
Niet in 1945 maar pas in 1989 kreeg Polen de mogelijkheid zich los te rukken uit de macht van de Sovjet-Unie.
In Driel blijven wij de Polen dankbaar voor hun bijdrage aan de bevrijding van ons land.

A.Bugaj en C.Nowak waren hier aan wezig namens de vereniging

Hieronder een kleine colage van deze herdenking.

Vereniging 1e Poolse Pantserdivisie Nederland  © 2002-2019                                                                                  Website X5 Evolution 12