Fotoalbum Heikant - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Fotoalbum Heikant

Nieuw monument in Heikant

HEIKANT
- Donateurs die 75 euro betalen voor het nog te bouwen oorlogsmonument in Heikant, mogen zich lid van de Club van 75 noemen. Dat is een euro voor ieder jaar dat Nederland bevrijd is van de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog.
Betrokken Heikantenaren, verenigingen en basisschool Heidepoort willen werk maken van een herdenkingsmonument in hun dorp, want dat is er nog niet. Terwijl het grensdorp wel degelijk getroffen is.  De jonge Heikantenaar Charel van de Brande en de Poolse bevrijder Ludwik Gorecki stierven door Duitse kogels, beiden liggen begraven op het kerkhof. Kunstenaar Ronny Ivens werkt aan een ontwerp voor het monument, dat rond de 5.000 euro zal kosten. De gedenksteen komt aan het begin van het pad naar het kerkhof. De kinderen van de basisschool adopteren het monument.

Ook Heikant kreeg te maken met de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog. De jonge Heikantenaar Charel van de Brande en een Poolse bevrijder stierven door Duitse kogels, weet Karel Martinet, secretaris van de stichting tot behoud van de kerk. Ze zijn beiden begraven op het kerkhof in Heikant, maar wie hen en andere oorlogsslachtoffers wil herdenken, moet op 4 mei naar een andere plaats. Daarom, en om de jeugd het verhaal van de oorlog te vertellen, zou een monument in Heikant op zijn plaats zijn. Daar ontbreekt het nu aan, en basisschool Heidepoort ervaart dat als een gemis, weet Martinet. ,,Er zijn ontwikkelingen in de wereld die de roep om meer aandacht voor oorlog en vrede aanwakkeren.

Adopteren
Dat monument mag maximaal vijfduizend euro kosten. Het bedrag moeten bijeengeraapt worden via instellingen, overheden, sponsors en verenigingen. Het monument moet ‘passend bij de omgeving’ zijn, sober en robuust en maximaal twee meter hoog. Het zou aan het begin van het pad naar het kerkhof moeten komen. Beeldend kunstenaar Ronny Ivens gaat het ontwerpen. De leerlingen van de basisschool zullen het monument adopteren en onderhouden.
Oud-strijders
Pakweg de helft van het benodigde bedrag is binnen, zegt Karel Martinet, een van de initiatiefnemers. De onthulling is voorzien op maandag 16 september, exact 75 jaar na de bevrijding. ,,We moeten er dus nog een lap op geven.” De organisatie is tegelijkertijd bezig met het programma rond de onthulling, waar een delegatie van de Poolse ambassade en ook kinderen van bevrijders bij aanwezig willen zijn, mogelijk in klederdracht. Ook arbeidsmigranten uit Polen en de vereniging van Poolse oud-strijders worden benaderd. ,,Omdat we daar druk mee zijn, is de fondsenwerving er wat bij ingeschoten", zegt Martinet. Wie 75 euro overmaakt, is automatisch lid van de Club van 75 en krijgt een oorkonde. ,,Een euro voor ieder jaar dat we bevrijd zijn. Maar iedereen mag betalen wat ‘ie zelf wil.”

In de zestiger jaren werd het graf van Ludwik Gorecki verplaatst naar het Poolse militaire ereveld in Axel.

In Heikant was F.Olejek en A.Bugaj aanwezig namens het bestuur.

Hieronder een kleine colage van deze herdenking.

Vereniging 1e Poolse Pantserdivisie Nederland  © 2002-2019                                                                                  Website X5 Evolution 12