Fotoalbum Roeselare - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Fotoalbum Roeselare

Roeselare zet een week lang en met een uitgebreid programma de Poolse gemeenschap in de kijker.

De bevrijding van Roeselare door het Poolse leger wordt dit weekend herdacht. Daar wordt de Poolse gemeenschap actief bij betrokken. Op het programma staan heel wat plechtigheden en een Poolse week in De Spil.
Stad Roeselare plant een grootschalige herdenking van de 75ste verjaardag van de bevrijding door de Eerste Poolse Pantserdivisie van generaal Maczek. Op het programma staan naast de traditionele plechtigheden onder andere een Poolse week in CC De Spil, een fietstocht, de vertoning van uniek beeldmateriaal, een boottocht en een reeks lezingen.
“Het is onze plicht te blijven herinneren aan onze bevrijders die gestreden hebben voor onze hedendaagse vrijheid en democratie”, zegt voorzitter Geert Messiaen van de Nationale Vereniging Miliciens en Beroepsmilitairen van België, afdeling Noord- en Midden West-Vlaanderen. “De Eerste Poolse Pantserdivisie die onze regio bevrijdde, was bijna zestienduizend man en 381 tanks sterk. Vierhonderd soldaten lieten het leven in ons land, acht Polen vielen voor Roeselare.” 75 jaar later wil Roeselare dit herdenken. In het voorjaar werden al verschillende activiteiten georganiseerd, van een expo tot een totaalspektakel. Nu de exacte verjaardag van de bevrijding eraan komt, maakt de stad zich op voor een tweede reeks activiteiten. “Hiermee willen we ook de Poolse gemeenschap bereiken”, zegt schepen Dirk Lievens (CD&V). “In Roeselare wonen 540 Poolse gezinnen en ook in de ruime regio wonen heel wat Polen. We willen hen graag samenbrengen rond het thema van de bevrijding.”

Dat gebaar wordt gesmaakt. “De reacties zijn heel positief”, weet voorzitster Bronia Magiera van het Pools Memorandum. “Het wordt enorm geapprecieerd dat Roeselare zoiets doet, zelfs op de Poolse ambassade.”

Hulde aan generaal Maczek en Simonne Brugghe
Een week later, op zaterdag 25 mei, kan je in Kunst- en Erfgoedhuis Ter Posterie terecht voor de expo Gepantserde Vleugels. Die blijft te bezoeken tot en met 16 juni. “Het gaat om een rondreizende tentoonstelling die het verhaal brengt van generaal Maczek zijn eerste Poolse pantserdivisie. Onze archiefdienst zorgt voor een extra Roeselaarse insteek”, zegt schepen Lievens. De tentoonstelling is van woensdag tot en met zondag gratis te bezoeken tussen 14 en 18 uur. “Tijdens de officiële openingsplechtigheid zullen we ook de straatnaamborden ter ere van Simonne Brugghe en generaal Maczek overhandigen aan de Poolse ambassadeur.” Zo gaat de stad in op de vraag van de nabestaanden en tonen ze hun dankbaarheid voor wat zich 75 jaar terug afspeelde.

Onze voorzitter B.Krzeszewski en W.Salewicz bezochten deze herdenking uit naam van onze vereniging.

Hieronder een kleine colage van deze herdenking.

Vereniging 1e Poolse Pantserdivisie Nederland  © 2002-2019                                                                                  Website X5 Evolution 12