Fotoalbum Sprang Capelle - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Fotoalbum Sprang Capelle

OP zaterdag 2 februari 2019 om 11.00 uur werd herdacht de strijd die de Nederlanders, Polen, Engelsen, Noren en Canadezen bij het Kapelsche Veer hebben gevoerd.
De herdenking werd gehouden bij het monument Kapelsche Veer. De stichting Pheasant uit Waalwijk organiseert deze herdenking ieder jaar.

Eind januari is het monument bij Kapelsche Veer helemaal hersteld. Het monument herinnert ons aan het gevecht tussen de geallieerde en de Duitsers op die plek. Een belangrijk aandeel in de strijd bij Kapelsche Veer hadden de soldaten van de  eerste Poolse Pantserdivisie die vanaf 28 december 1944 tot 31 januari 1945 duurde. Alleen al bij deze strijd waren de militaire verliezen 1200 man, gesneuvelde, gewonde, vermiste en krijgsgevangenen. Deze divisie stond onder bevel van generaal Stanislaw Maczek. Maar waarom is er zo weinig bekend over het aandeel dat de Polen hebben gevierd geleverd? En hoe is het mogelijk dat een bezet land als Polen voor de bevrijding van Brabant zoveel heeft betekend?

Bij deze herdenking werd onze vereniging vertegewoordigd door W.Salewicz & B.Krzeszewsk.

Hieronder een kleine colage van deze herdenking.

Vereniging 1e Poolse Pantserdivisie Nederland  © 2002-2019                                                                                  Website X5 Evolution 12