Fotoalbum St.Niklaas - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Fotoalbum St.Niklaas

Herdenking 75 jaar bevrijding Sint-Niklaas
15 augustus tot 6 oktober

Op zaterdag 9 september 1944, rond het middaguur, reden Britse gevechtseenheden langs Tereken de stad binnen. Via de Kokkelbeekstraat bereikten ze de Grote Markt. In geen tijd ontstond er een volkstoeloop op het marktplein. Vier donkere oorlogsjaren waren voorbij. Sint-Niklaas was bevrijd.

De herdenking van 100 jaar Wereldoorlog I ligt maar net achter de rug of we gedenken het einde van Wereldoorlog II. Sint-Niklaas werd immers door de Britten en vervolgens door de Polen bevrijd op 9 september 1944. Die datum staat daarom in het collectieve geheugen van onze stad gegrift. Het einde van de oorlog werd pas in mei 1945 bezegeld. Daarom bestaat de herdenking van Wereldoorlog II uit een tweeluik. In mei 2020 gedenken we niet alleen het einde van Wereldoorlog II, maar ook het vreselijke bombardement van 17 mei 1940, dan precies tachtig jaar geleden, waarbij de Gasmeterstraat en de Kroonmolenstraat getroffen werden en waarbij ook vele vluchtelingen uit Breda het leven lieten.

In St.Niklaas was A.Bugaj aanwezig namens het bestuur.

Hieronder een kleine colage van deze herdenking.

Vereniging 1e Poolse Pantserdivisie Nederland  © 2002-2019                                                                                  Website X5 Evolution 12