Historie Emmen 1945 - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Historie Emmen 1945

Historische Emmen Bevrijd door Poolse dragonders 1945
Op 10 april 1945 tegen half vier 's middags bereikten het 3e eskadron van de 1e Poolse Pantserdivisie, en het Regiment Dragonders de door de Duitsers opgeblazen brug over het Oranjekanaal bij Noordbarge. De stoet bestond uit 13 Cromwell tanks, 3 Challanger tanks en 80 Poolse militairen.
De Duitsers hadden zich bij het kanaal ingegraven. De bunkers waar de Duitsers zich in bevonden werden beschoten, waarbij aan Poolse zijde twee doden en aan Duitse zijde 18 doden vielen.
De bevrijders werden beschoten vanuit café Karstens en uit de woning van de familie Harms. Aan het voegwerk in de muur is tegenwoordig nog te zien waar de mitrailleur heeft gestaan. Ook zijn de bevrijders beschoten vanuit de melkfabriek, de kogelinslagen hiervan zijn nu nog te zien in de woning Achter het
Kanaal nummer 3. Een paar dagen tevoren had een deel van de mannelijke bevolking verplicht schuttersputten moeten graven. (de deckungslöcher). Een deel van de Duitse soldaten is hier gevangen genomen en bijeengebracht in de boerderij de familie Potgieter en later afgevoerd via de geplaatste brug.

Zeventien boerderijen en schuren werden in in brand geschoten en verwoest. Onder de burgers waren slechts enkele licht gewonden.
Tegen zes uur is de strijd gestreden en kwamen de mensen naar buiten om de bevrijders te verwelkomen. Tijdens de nacht van 10 op 11 april 1945 legde de Poolse genie
een brug over het Oranjekanaal.

Op de foto worden Duitse krijgsgevangen over de Baily brug afgevoerd. Vaag op de achtergrond zijn de woningen Achter het Kanaal nummers 2 en 3 te zien waar de families Freriks en Pepping wonden.

De Bailey brug in Noordbarge, gefotografeerd vanaf de oostzijde van het Oranjekanaal. De man met fiets staat voor de melkfabriek, uiterst rechts op de foto staat de boerderij van de familie Potgieter, links is het transportbedrijf Harms.

De restanten van de woningen van de families Jeuring en Kappe na de bevrijding.

De foto komt zeer waarschijnlijk uit mei 1940 en is niet genomen tijdens de bevrijding. De bomen staan al volop in het blad en dragen bloesems. Dit is in april niet gebruikelijk (de bevrijding)
Café Karstens is nog onbeschadigd, evenals het woonhuis van Harms. Deze zijn beide deels kapotgeschoten tijdens de bevrijding.

Links de boerderij van de familie Louissen, de woning van Harms en café Karstens in 1940.

Poolse bevrijders aan de Huizingsbrinkweg 47. Op de foto Gees, moeder Eiting, Anny en Tieny tussen de Polen.

Ma Eiting op een gevechtsvoertuig aan de Kampweg.

Optocht ter gelegenheid van de bevrijding.
Voor de auto staan v.l.n.r.: Derk Borgers, Hans Freriks en Henry Visser.
Vooraan in de wagen met zwarte jas: Geertje Zwiers.
Zittend vooraan: rechts Margje Zwiers, daarachter Roelie Freriks en Wip Harms.

Foto van de gesprongen brug in Noordbarge, waarschijnlijk genomen aan het begin van de oorlog; de bomen zitten volop in het
blad. De brug is door Nederlandse soldaten opgeblazen.
Direct na de overgave werd op bevel van de Duitsers de schade aan de bruggen geïnventariseerd en binnen de kortste keren werd alles hersteld.
De op de brug staande mannen maken plannen voor dit herstel.
Eén ervan is burgemeester Bouma. Hij was na de bevrijding geen burgemeester meer.

De in 1940 gesprongen brug in Noordbarge van de westkant gezien.
De melkbussen moesten via de noodbrug van en naar de melkfabriek worden getild.
Het hokje op de voorgrond was het wachthuisje van de soldaten welke gelegerd waren in een barak iets verderop. De officieren
waren gelegerd bij de familie Lamberts.

Kapotgeschoten onderkomen van de familie Bloeming aan de Noordbargerstraat 92. De boerderij stond in het verlengde van de
afgebrande boerderijen.

Kapotgeschoten Siebrandsbrug in de Huizingsbrinkweg. De man in het wit is vermoedelijk een werknemer van de melkfabriek. Aan deze Huizingsbrinkweg woonden enige werknemers van de fabriek.

Poolse bevrijders voor café Oosterhof.

De op 12 april 1945 in Mussel gesneuvelde Poolse soldaat Henryk Cichocki werd begraven op het kerkhof van Nieuw Weerdinge.
Na zijn begrafenis werd op het graf een klein monumet opgericht.
Voor Nieuw Weerdinge is het monument op de begraafplaats de plek waar de herinnering aan de oorlogsjaren en de bevrijding door de Polen levend wordt gehouden en de jaarlijkse herdenking plaats vindt.

Het lichaam van Henryk Cichocki werd in 1962 herbegraven op het erekerkhof te Breda.

In Nieuw Weerdinge waren veel bruggen door de Duitsers vernield. De Polen moesten langs het Noordveenkanaal trekken om vanuit Nieuw Weerdinge naar Ter Apel te komen. Deze bestond uit veen met daarover een dunne zandlaag. Het gevolg was dat de zwaardere Sherman tanks vast kwamen te zitten.

Volgens overlevering voerden de Polen ook nog Duitse gevangenen mee.

Nieuw Weerdinge weg langs het Noordveenkanaal.

Bron:
Tentoonstelling in 2006 samengesteld door de Historische Vereniging Zuidoost Drenthe in
samenwerking met historische werkgroepen uit: Noordbarge, Zuidbarge, Weerdinge, Nieuw Weerdinge en Roswinkel.
Archief gemeente Emmen.
Rien Eding.

Vereniging 1e Poolse Pantserdivisie Nederland  © 2002-2019                                                                                  Website X5 Evolution 12