Ieper - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Ieper

Ieper bevrijd door de Polen.

Op 6 september 1944 werd Ieper bevrijd door het 10e regiment Jagers te paard, tankregiment uit de 1e Pantserdivisie (Polen) van generaal Maczek die vanuit Poperinge de stad binnenvielen. Door de Eerste Poolse Pantserdivisie, onder leiding van generaal Stanislaw Maczek. Van Poperinge, Ieper, via Roeselare, Tielt en Ruiselede, Aalter tot Gent en verder naar Beveren en Sint-Niklaas: de Poolse soldaten waren de voorpost van de geallieerde legers en betaalden soms de hoogste prijs om de fakkel der vrijheid naar Vlaanderen te brengen.

Poolse troepen trokken toen van Poperinge over Ieper en Roeselare richting  Tielt en verdreven de Duitse vijand. Dit weekend wordt dit op heel wat plaatsen herdacht.
Zo loopt op het stadhuis van Poperinge  een tentoonstelling. Het stadsarchief werkte daarvoor samen met de plaatselijke heemkundige kring. Wij gingen vandaag al eens kijken met twee Poperingenaren die het allemaal zelf meemaakten.