Jaargang 2016 - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Jaargang 2016

Dag van de strijdkrachten in Polen

De centrale gebeurtenis van de Dag van de strijdkrachten op maandag is een militaire parade in Warschau met de deelname van president Andrzej Duda en top autoriteiten.

Festiviteiten en militaire picknicks zijn gepland in heel Polen. 's zondags evenementen omvatten onder meer de uitreiking van medailles en onderscheidingen aan militaire en burgerpersoneel van het Poolse leger, en een appel van eer bij het monument voor de soldaten van 1920 op de  Powazki militaire begraafplaats. Zo 1000 soldaten zullen aan de militaire parade in Warschau deelnemen, samen met vertegenwoordigers van de strijdkrachten van 12 andere landen, 60 legervoertuigen en een aantal vliegtuigen.

Voor de eerste keer, zullen samen met de soldaten de leden van de civiele paramilitaire organisaties marcheren. De parade wordt afgesloten door de cavalerie, het representatieve orkest van het Poolse leger, en deelnemers van VN ik met groepen.

15 augustus markeert de 96e verjaardag van de slag om Warschau van 1920, waarin de Polen onder leiding van Jozef Pilsudski Het oprukkende rode leger versloegen. Het werd voor het eerst gevierd als een nationale feestdag tussen 1923 en 1947, en herstelt als dag van de strijdkrachten in 1992.

Bevrijding Breda op grootse wijze herdacht

Veel belangstellingen voor parademars en concert.
BREDA - Onder grote belangstelling werd zaterdag herdacht dat Breda 72 jaar is bevrijd. De activiteiten begonnen met een parademars van de NLDA naar de Grote Markt door de Poolse Erecompagnie, het Militaire Orkest en de Poolse Scoutinggroep Breda. Hier na gaf het Militaire Orkest een concert voor alle inwoners van de gemeente Breda. Aansluitend werden bloemen gelegd bij de Parade 12-14 voor het Breda’s Museum waar een gedenkplaquette staat ter ere van de Eerste Poolse Pantserdivisie: de bevrijders van Breda.

Breda eert zijn Poolse bevrijders

Parademars door de stad en bloemenhulde bij gedenkplaquette
BREDA - Op zaterdag 29 oktober wordt gevierd dat het 72 jaar geleden is dat Breda bevrijd werd. Het Generaal Maczek Museum, de Poolse Parochie Bisdom Breda en de Vereniging Eerste Poolse Pantserdivisie uit Breda hebben, mede dankzij de financiële ondersteuning door de Poolse Ambassade uit Den Haag, Poolse regeringsinstellingen en lokale donateurs, hiervoor een programma opgesteld. De activiteiten starten om 14.00 uur vanuit NLDA (de oude KMA) met een parademars naar de Grote Markt door de Poolse Erecompagnie, het Militaire Orkest en de Poolse Scoutinggroep Breda. Bloemenhulde Hier geeft kort na 14.00 uur het Militaire Orkest een concert voor de bewoners van Breda. Aansluitend hierop wordt de parademars hervat en om 15.00 uur vindt een bloemenhulde plaats aan de Parade 12-14 voor het Breda’s Museum, bij de gedenkplaquette ter ere van de Eerste Poolse Pantserdivisie, de bevrijders van Breda.

Tank Na deze bloemenhulde marcheert de stoet verder naar de ‘Poolse’ tank aan het Wilhelminapark, waar om 16.00 uur het schoolprogramma ‘Een bladzijde uit de Bredase geschiedenis’ feestelijk wordt geopend. In de week na de herfstvakantie neemt namelijk een zestal Bredase basisscholen deel aan het pop-up-tankproject, georganiseerd door het Generaal Maczek Museum. In het nabij gelegen paviljoen het Visserskot wordt door het museum aan het eind van de middag nog een kleine expositie aan de kinderen en alle bezoekers gepresenteerd.

Ook hebben deze kinderen een ontmoeting met veteranen uit Engeland, Polen en Nederland. Spektakel ’s Avonds wordt om 19.00 uur in de Sacramentskerk aan de Zandberglaan 58 een spektakel van poëzie en jazz aan de bewoners van Breda aangeboden met de titel ‘Uit de wolken ter aarde’. Het thema van dit spektakel is een gesprek met God over de vergankelijkheid, waarheid, liefde, genade en geloof. Dit alles in context van de persoon van pastoor Jan Twardowski en zijn perceptie van de moderne wereld. Emoties Sinds de première in 2006 werd dit stuk gepresenteerd tijdens concerten, muzieken theaterfestivals in Polen en in het buitenland (onder andere in Zuid-Afrika, de Verenigde Staten, Noorwegen, Oekraïne, Spanje en het Verenigd Koninkrijk). Alle voorstellingen riepen grote emoties bij het publiek op en haalden lovende kritieken in de pers. De entree is gratis, maar belangstellenden wordt aangeraden om een plaats te reserveren via e-mail: info@serce-polski.nl

Bredanaar zet Poolse bevrijders al jaren in de schijnwerpers

BREDA - In de Studio’s Aalsmeer is zaterdag Ed Cuber uit Breda tot Ere Polonus uitgeroepen. Dat gebeurde tijdens het Polonus Gala van de Stichting Polonus, in 2011 opgericht Om de positieve inbreng en successen van Polen in Nederland te promoten. In verschillende categorieën wordt hierbij de Pool van het Jaar (‘Polonus’) in Nederland gekozen. Ed (Edward) Cuber is in 1946 in vrije stad Breda geboren, als zoon van Wladyslaw Cuber, een soldaat van de Eerste Poolse Pantserdivisie, en een door de Polen bevrijd Bredaas meisje. Ed Cuber is een van de drijvende krachten achter de herdenking van de Bevrijding van Breda op het ereveld aan de Vogelenzanglaan in ’t Ginneken, die hij in 1992 nieuw leven inblies met de oprichting van het Comité Herdenking 1944 Ginneken. Ook is hij penningmeester van de Stichting Jaarlijkse Herdenking Bevrijding Breda en bekleedt hij al achttien jaar de functie van vicevoorzitter van het Generaal Maczek Museum. Cuber werde in 2006 als dank voor zijn grote inzet reeds benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Ook vanuit Polen heeft Cuber als waardering voor zijn inspanningen verschillende decoraties ontvangen.

Een bezoek aan het Generaal Maczek Museum op 26 juni

Het werd wel een heroïsch middagje. Streng zou er gecontroleerd worden. Maar dat viel allemaal wel mee. Problemen met de naam Wagemakers werden soepel opgelost en een late roeping mocht ook nog naar binnen. De ontvangst was vriendelijk voor de dertig, vooral mannelijke, leden van onze vereniging.Het eerste uurtje was wel intensief luisteren en kijken. De lezing over de 1e Poolse Pantserdivisie werd afgelost door filmbeelden. Een goed beeld kregen we van het ontstaan van deze divisie. Poolse soldaten vluchtten in 1939 na de val van Polen op alle mogelijke manieren naar Engeland. In Schotland werden de soldaten van deze divisie opgeleid om ingezet te worden bij de bevrijding van Europa. De bijzondere band van deze soldaten met Breda ontstond toen zij deze stad bevrijdden. Geweldig was het enthousiasme van de inleider, Ed Cuber.
Na de koffie gingen we naar het museum. Een schat aan informatie, foto’s en voorwerpen uit de Tweede Wereldoorlog was te zien. Dat was smullen voor de deelnemers. Je kon het niet zo gek bedenken of het was wel aanwezig, van soldatenkleding, wapens en gebruiksvoorwerpen. Er was ook nog een toetje. We mochten de tijdelijke tentoonstelling ‘De Vlucht’ bezoeken. Voor velen van ons was onbekend dat op 12 mei 1940 alle 50.000 inwoners van Breda moesten vluchten. De stad dreigde tussen de vuurlinies bekneld te raken. Alle inwoners moesten de stad verlaten. Mensen werden ondergebracht in de omliggende dorpen. Anderen kregen onderdak in België. Een groep raakte op drift tot in Zuid-Frankrijk. In wezen was de evacuatie onnodig, want na drie dagen viel Breda in Duitse handen. Het kon niet op vanmiddag. We kregen tot slot een film over de strijd bij het Capelse Veer te zien. In plaats van vier uur naar huis, liep het al tegen half zes. Al met al een heel interessante excursie.

Het voormalige Maczek museum op de Trip van Zoudtlandtkarzerne te Breda.

BREDA VAN WELEER Pools bevrijder van Breda: Pawel Nagorny!
‘Fysiek klein maar voor geen hel of duvel bang’

BREDA - “Hij was voor geen hel of duvel bang”. Pawel Nagorny over zijn vader als markant Pools bevrijder. Markant was hij. En bekend. In Breda west. De onder de oorlog geen enkel gevaar duchtende Poolse bevrijder Pawel Nagorny . Na de oorlog was hij als bewoner van het Westeinde de vredelievendheid zelve. Op weg naar het sociaal trefcentrum. Neen, niet het wijkgebouw. Maar naar sigarettenwinkel Rovers aan de Haagweg 87. “Voor nieuwtjes toen, nu, praten met Toon. Of zoon. Zij mij begrijpen”.
Op weg in grijze broek, piekfijn colbertjasje en hoedje op. Vriendelijk groetend naar voorbijgangers, toeterende auto’s en bellende fietsers. Want zeer velen kenden de dappere en beminnelijke Pool.

Dapper!
Dapper, echt dapper, was Pawel in de strijd om een verschrikkelijke Duitse bezetter uit Breda te jagen. Vanaf Normandië tot aan het einde in Noord Nederland en landinwaarts Duitsland in om een concentratie kamp met vrouwen te ontzetten tot aan Wilhelmushaven toe. Pawel vier keer gewond. Maar altijd op zijn hoede, het geweer als scherpschutter in de aanslag en hoeder van de bange jongeling die nog niet zover was dat hij het commando van de zuivering van de nazi’s onder alle omstandigheden ten uitvoer kon brengen. Zoals in Breda in de wijk waar hij, na de oorlog, zou komen te wonen. Waar twee Duitse scherpschutters het gemunt hadden op Poolse verkenners op straat. Ze hingen uit het raam om te kijken wie ze te grazen konden nemen. Om het dodelijk schot te geven. Levensgevaarlijk! Maar de dappere en bange Sago Zoglov, zoals de Poolse jongeling heette kon de opdracht niet aan door trillende handen. Waarop Pawel Nagorny zijn vriend geruststelde.
“Zal ik doen. Jij kijken. Niet hardop schreeuwen. Rustig blijven.” En het gevaar was in de kiem gesmoord met twee welgemikte schoten. Twee Duitsers met SS helmen zag de buurt naar buiten tuimelen.
Betje Pawel was sterk en slim. Op 18 jarige leeftijd kon de Poolse jongen de bezetting van zijn land door Hitler niet meer aanvaarden.

Hij was wars van zijn goedkope smoesjes over de schuld van de joden aan alles. Van de ene op de andere dag in het jaar 1942 reisde hij af ver van de hitser en haatzaaier vandaan naar Argentinië en meldde zich aan bij de ambassade om vrijwillig deel te nemen aan de strijd tegen het kwaad bij de eerste Poolse Pantserdivisie van Generaal Maczek. In details heeft Pawel zijn verhaal nooit aan zijn zes kinderen verteld. Zo vrolijk luidruchtig Pawel was bij Toon, die hem begreep, zo stil kon hij thuis zijn bij Betje, zijn vrouw en zijn kinderen. Sigaretjes roken bij de deur, belangstellend maar stil, in zichzelf gekeerd en nadenkend; afwezig bij elke herdenking aan de Ettensebaan. Omdat na de strijd bepaalden voorop staan; de goeden niet te na gesproken. “Herdenken, gevallen vrienden, iedere dag”, zei Pawel tegen Toon, “niet speciaal dan”. Soms wees hij na de herdenking op een foto in de krant. ‘Die meegevochten in Sprang Capelle. De Duitsers op weg naar de Ardennen. En wij de andere kant op. Begrijp je?”… Toon begreep Pawel. Ook wees Pawel Nagorny naar een ander op de foto. “Staat nu voorop. Toen babytje. Zoglov dapper.

Nu dood”.
Montgomery De buurt at vlees omdat Pawel op de Haagweg een aangeschoten Duits paard het genadeschot gaf, het vlees zorgvuldig bereid door slager de Jongh. “Was aan mij besteed. Ik had rode halsdoek van Montgomery”, lachtte Pawel, die het onderscheidingsteken kreeg omdat zijn bloed had gevloeid. Bloed voor de vrijheid tot het bittere einde om op 24 april 1947 gedemobiliseerd te worden. En hij iets eerder de geboorte van zijn zoon Pauwel mocht beleven op 3 april. De zoon die in de voetsporen van zijn vader werkzaam is bij het Generaal Maczekmuseum omdat we de vrijheid moeten omarmen. De zoon die een keuken installeerde bij een Tweede Kamerlid die voor zijn omgeving moeilijk was. Waarop Pawel junior na zijn werk de bon liet aftekenen. De parlementariër zijn naam zag. En op slag tegemoetkomend was met de woorden “dat zijn vader zijn geboortestad had bevrijd”. Pawel als kind die bij NAC van Karel Bouwmeester (‘weet niet waarom’) ‘n trainingspak en voetbalschoenen kreeg. Toon! De aandacht van vader Pawel ging in de negentig jaren naar de liefde voor mensen.

“Even naar oma zwaaien”. “Dag oma, u goed gaat?”. De aandacht ging ook uit naar zijn papegaai. Wij zagen daar iets van door het tasje dat hij meedroeg om bij Meeuwissen voer te halen. “Kan praten, dat beestje, altijd praten, hele dag en Pawel krijgt gelijk als hij iets terugzegt, vrouwtjes geven niet altijd gelijk”. Ook dat begreep Toon bij wie Pawel Nagorny, de Poolse bevrijder van Breda met halsdoek, kind aan huis was.

Generaal Maczek Museum
Filmmiddag over de oorlog in Breda

BREDA - Volgende maand is het 72 jaar geleden dat Breda bevrijd werd van het Duitse juk. De Commissie Zichtbaarheid van het Generaal Maczek Museum Breda organiseert naar aanleiding hiervan een filmmiddag met de vertoning van een tweetal documentaires over Breda in de 2e Wereldoorlog en waarom Breda bevrijd werd door de Polen.
Toen de oorlog op 1 september 1939 in Polen uitbrak had dit ook gevolgen voor de Bredanaars. Er werden schuilkelders gebouwd en er kwam een bonnenstelsel voor de distributie van levensmiddelen.
Ook werd de burgerwacht uitgebreid, alsmede de luchtbeschermingsdienst. De militairen uit de garnizoensstad Breda vertrokken naar de Peel-Raamstelling en de opleidingen van de KMA werden overgebracht naar Haarlem.

Herdenking geboortedag Generaal Maczek

BREDA - Op donderdag 31 maart, is het de herdenking van de geboortedag van Generaal Maczek. Om dit te vieren is er om 19 uur ‘s avonds een Poolse Kerkdienst op het Ereveld aan de Ettensebaan in Breda. Voorganger is de pastoor Klim van de Poolse Parochie.
Medewerking wordt verleend door de Harmonie Vereniging Oosterhout, o.l.v. Ad van Dun, verder zijn er de Scoutinggroep Generaal Maczek en kinderen van de Poolse School aanwezig.
Het Generaal Maczek Museum en de vereniging 1e Poolse Pantserdivisie willen hiermee, in samenwerking met de Poolse Parochie, de naam van Maczek in ere houden.
Op 31 maart 1892 werd bij Lemberg (in het toenmalige Habsburse Rijk) Stanislaw Maczek geboren. In de eerste Wereldoorlog werd hij opgeroepen om dienst te doen in het Oostenrijkse leger aan het Italiaanse front.
In 1918 werd Polen een onafhankelijke staat en meldde Maczek zich aan bij het Poolse leger. Hij had een modern vooruitziende blik betreffende de pantserstrijdkrachten.

Elk jaar weer veel belangstelling bij het graf van generaal Stanislaw Maczek.

Poolse oud-strijdsters uit Warschau in Breda

BREDA - Na het vieren van de 71e Bevrijdingsdag van het krijgsgevangenkamp in Oberlangen (Duitsland) komt op vrijdag 15 april, op uitnodiging van de Stichting Serce Polski (‘t Hart van Polen), een groep Poolse oud-strijdsters uit Warschau naar Breda voor een vierdaags bezoek. De vrouwenveteranen van het ondergrondse ‘Binnenlandse Leger’ hebben als jonge studenten deel genomen aan de Opstand van Warschau in 1944, die duurde van 1 augustus tot 2 oktober. Na de wrede en bloedige onderdrukking van de Opstand, werden meer dan 1.700 van deze zeer jonge leden van het verzet, kort na de overgave afgevoerd naar het krijgsgevangenkamp Oberlangen in Duitsland. Hoe groot was de verbazing en het geluk van de krijgsgevangenen op de dag van de bevrijding van het kamp op 12 april 1945, toen bleek dat hun bevrijders landgenoten waren, soldaten van de 1e Poolse Pantserdivisie onder bevel van Generaal Stanislaw Maczek.

Programma Vrijdag 15 april op uitnodiging van de ambassadeur dr. Jan Borkowski brengt de groep oud-strijdsters een bezoek aan de Ambassade van de Republiek Polen in Den Haag. In Breda worden de oud-strijders op het stadhuis ontvangen door de burgemeester van Breda, de heer Depla. Zaterdag 16 april 12.00 Sacramentskerk, Zandberglaan 58 met samenwerking van het General Maczek Museum is speciaal aan de oud-strijdsters uit Warschau een concert ‘Een buiging voor de geschiedenis’ toegewijd. Toegang is gratis! Tijdens het concert treden op: het Concertkoor Breda onder leiding van Geert van den Dungen, het Poolse kwintet Mitomani, Aldona Bartnik. Hierna ontmoeten de oud strijdsters de Scouting groep, die de naam draagt van de 1e Poolse Pantserdivisie.

Zondag 17 april om 9.15 nemen de dames deel aan Heilige Mis in de Laurentiuskerk op Ginnekenweg 333. De mis gaat de bisschop van Breda zijne excellentie Jan Liesen celebreren, assistentie zal verlenen pastoor Slawomir Klim, van de Poolse Maximilian Kolbe Parochie in Breda, erekapelaan van de Federatie van de Poolse Pantserdivisie. Na de mis rond 10.30 worden bloemen gelegd op het Pools militair ereveld Ginneken, gelegen aan de Vogelenzanglaan. Daarna rond 11.30 worden op het graf van Generaal Maczek op het Pools Militair ereveld aan de Ettensebaan bloemen gelegd. Zondagmiddag om 16.00 openen de vrouwenveteranen als eregasten het festival Poolse Filmlente in de Euroscoop aan de Olympiaplein 2 in Tilburg. Het festival wordt nu al de 8e keer georganiseerd is door de Stichting Pools Podium uit Utrecht. In de bioscoop wordt de film ‘The story of Roj’ vertoont.

Roman en Joke Figiel 70 jaar getrouwd
Burgemeester Paul Depla feliciteert jubilerend echtpaar

BREDA - De Poolse oud-strijder Roman Figiel (91) en zijn vrouw Nederlandse Joke (90) uit Breda waren afgelopen woensdag precies 70 jaar getrouwd. Reden voor een feestje natuurlijk. Woensdagochtend brachten familie en afvaardigingen van verschillende Poolse organisaties dan ook een bezoek aan het 70-jarig bruidspaar. Zo waren er delegaties present van onder andere de Poolse School en Serci Polski, een stichting die zich inspant om Nederlanders en Polen elkaars cultuur, geschiedenis en gebruiken te laten zien, zodat zij elkaar (beter) leren kennen. Eveneens aanwezig was een Poolse priester die het koppel zegende. Als klap op de vuurpijl kwam ook burgemeester Paul Depla langs om het koppel namens de Gemeente Breda een cadeau en namens de Koning en Koningin een bos bloemen aan te bieden.
De zeer veel belangstelling tonende burgemeester maakte van de gelegenheid gebruik om uitgebreid met het jubilerende echtpaar van gedachten te wisselen.

Stas Szamrowicz zet Poolse traditie voort
Herdenking Bevrijding Breda jaarlijkse activiteit voor bevlogen vrijwilliger

BREDA - Stas Szamrowicz (69) is geboren en getogen in Breda. Sinds 2002 is hij als vrijwilliger medeverantwoordelijk voor de jaarlijkse herdenking op de Poolse erebegraafplaats aan de Ettensebaan. Dat en zijn voorzitterschap bij voetbalvereniging The Gunners doet hij zo voortreffelijk dat het Koning Willem-Alexander behaagde hem te benoemen tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Stas Szamrowicz is de oudste zoon van de Poolse oud-strijder Edmund Szamrowicz die met de Eerste Poolse Pantserdivisie van Generaal Maczek de stad Breda bevrijdde. Na de middelbare school en de Academie Lichamelijke Opvoeding in Den Haag heeft Szamrowicz bij de Koninklijke Landmacht gewerkt, vijf jaar als commando bij het Korps Commando Troepen en vervolgens dertig jaar als LO/Sportoffi cier. In deze functie verliet hij de dienst vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

Poolse afkomst “Thuis spraken wij Nederlands. Zo ben ik grootgebracht,” vertelt Stas Szamrowicz . “Op latere leeftijd heb ik nog wel een cursus Pools gevolgd, maar dat wil niet zeggen dat ik het vloeiend spreek en versta. Soms ervaar ik dat bij mijn contacten met de Poolse autoriteiten en Poolse gemeenschappen in Nederland en België weleens als een gemis. Toch hindert mij dat niet in mijn vrijwilligerswerk. De meeste Polen spreken namelijk ook Engels en daar doen we het dan mee,” vertelt hij. Herdenking bevrijding Breda In 1988 werd Stas Szamrowicz actief in de Poolse gemeenschap als speler en medeorganisator van de jaarlijkse bevrijdingsvoetbaltoernooien van het Pools Olympisch Comité. Vanaf 1991 was hij gedurende vijftien jaar penningmeester bij de Bredase culturele vereniging Polonia. In 2002 werd de Vereniging Eerste Poolse Pantserdivisie opgericht en nam hij zitting in het bestuur. Deze vereniging had de taken overgenomen van PTK, waar zowat alle oud-strijders lid van waren, en die tot dan toe altijd de herdenking van de bevrijding van Breda aan de Ettensebaan organiseerde. Als coördinator van de herdenking op de Ettensebaan is hij namens de Eerste Poolse Pantserdivisie ook lid van de Stichting Jaarlijkse Herdenking Bevrijding Breda.

Activiteiten “Om de herinnering aan de Eerste Poolse Pantserdivisie levend te houden en uit eerbetoon aan mijn vader en alle Poolse oud-strijders ben ik tot die vereniging toegetreden. Conform de wens van de oudstrijders houden we de jaarlijkse viering van de Bevrijding van Breda in ere,” legt Stas Szamrowicz zijn keuze uit. “Omdat ik al 12 jaar de ceremoniemeester ben, sta ik iets meer in de schijnwerpers, maar we doen het als bestuur natuurlijk met zijn allen. Verder nemen we deel aan herdenkingen in Nederland, België en Frankrijk. Na de WO II werd het Pools staatsburgerschap van de Poolse bevrijders afgenomen. Poolse verenigingen als Polonia Breda en de Vereniging Eerste Poolse Pantserdivisie Nederland hebben het Poolse gedachtegoed bij de Poolse families in Nederland bespreekbaar en in ere gehouden. In ere houden ‘Thuis spraken wij Nederlands. Zo ben ik grootgebracht’

Warme ontvangst Poolse heldinnen
Oud-strijdsters Armia Krajowa genieten van Bredase gastvrijheid

BREDA - Op 29 oktober 1944 bevrijdden militairen van de Eerste Poolse Pantserdivisie onder aanvoering van generaal Stanislaw Maczek de stad Breda van de Duitse bezetter. Sindsdien zijn Breda en Polen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Die verbondenheid werd het voorbije weekeinde opnieuw benadrukt. Deze keer tijdens een bezoek van Poolse vrouwenveteranen die tijdens de Tweede Wereldoorlog voor hun vaderland vochten.
Zij deden dat destijds als lid van het ondergrondse ‘Binnenlandse Leger’. De toenmalige studentes namen de wapens op tegen de Duitse bezetter tijdens de Opstand van Warschau in 1944, welke duurde van 1 augustus tot 2 oktober. Een bloedige strijd die niet alleen het grootste gedeelte van Warschau in puin legde, maar die ook voor de verzetsstrijders zelf gevolgen had. Meer dan 1.700 van de zeer jonge leden van het verzet werden kort na de overgave aan de Duitsers afgevoerd naar het krijgsgevangenkamp Oberlangen in Duitsland. Hier echter lachte het geluk hen uiteindelijk toe: op 12 april 1945 bevrijdden soldaten van de Eerste Poolse Pantserdivisie de Poolse krijgsgevangenen. Ook hier bleken de Duitsers niet opgewassen tegen de mannen van generaal Maczek.

Vastberadenheid Afgelopen zondag legden acht Poolse oud-strijdsters van de Armia Krajowa, zoals het verzetsleger in het Pools werd genoemd, een krans en bloemen op het graf van generaal Maczek, de krijgsheer en zijn manschappen daarmee opnieuw alle eer bewijzend. De dames - stuk voor stuk rond de negentig jaar oud - mogen met hun stokken en rollators in de verte breekbaar lijken, in hun ogen valt nog altijd de vastberadenheid te lezen waarmee zij de Duitse bezetter te lijf gingen. Bozena Rijnbout-Sawicka, vrijwilligster bij het Generaal Maczek Museum en voorzitter van de stichting Serce Polski (’t Hart van Polen) noemt hen in haar welkomstwoord ‘heldinnen’. Het is een omschrijving die bijval krijgt van de in groten getale opgekomen leden van de Poolse gemeenschap in Breda. “Heel mooi dit,” fluistert de alweer enkele jaren geleden vanuit Polen met haar gezin in Breda neergestreken Izabela Zawadzka.

Heldenontvangst Een heldenontvangst viel de vrouwen het voorbije weekeinde dan ook ten deel.
Vrijdag werden de oud-strijdsters op uitnodiging van de Poolse ambassadeur Jan Borkowski ontvangen op de Poolse ambassade in Den Haag, en in Breda hadden zij in het stadhuis een onderhoud met burgemeester Paul Depla.
Zaterdag was de Sacramentskerk aan de Zandberglaan in Breda het toneel voor een speciaal aan de oud-strijdsters gewijd concert onder de noemer ‘Een buiging voor de geschiedenis’, waaraan onder andere het Concertkoor Breda en het Poolse kwintet Mitomani een bijdrage leverden. Zondagochtend was er nog een Heilige Mis in de Laurentiuskerk, waarvoor bisschop Jan Liesen en Slawomir Klim van de Poolse parochie Maximilian Kolbe kwamen opdraven.
De mis werd gevolgd door het leggen van bloemen op de Poolse militaire erevelden aan de Vogelenzanglaan in ’t Ginneken en aan de Ettensebaan, waar de 90-jarige majoor Eugenia Maria Cegielska namens de oud-strijdsters een welgemeend dankwoord aan Breda uitspreekt voor de genoten gastvrijheid. “Ik kom volgend jaar met onze meiden graag weer terug naar Breda.” Al maakt ze gezien de hoge leeftijd van de dames meteen ook een klein voorbehoud. “Helaas weten we niet welk lot ons wacht.”