Vereniging 1e Poolse pantserdivisie Nederland

Dagboek van juffrouw Tromp.

"Breda in een sfeer van onthutst toezien tussen Dolle Dinsdag en de bevrijding; Laurentius de Bruin en drs. Willem J. Scheffelaar worden gefusilleerd!"

De onberispelijke Bredanaars Laurentius de Bruin en drs. Willem Scheffelaar werden september 1944 gefusilleerd door de beruchte feldwebel Wiegand. Waarom? We geven er antwoord op! Hoe was het met het Dagblad van Noord-Brabant onder de oorlog 1940-1945, de voorloper van Dagblad de Stem, uitgegeven door Neerlandia? Het was een krantje onder Duits gezag! Een uitgave die bij het verzet in Breda en het voormalig verzet een emotionele weerstand had. Ik kreeg daarover vele brieven van o.a. 'de verzetspost P.M'. maar zag recent pas de jaargangen zelf. En de inhoud wordt inderdaad niet geboren uit verzet! Uit de uitgave is wel een sfeerbeeld van die tijd te geven en we gebruiken er als ooggetuigenis het oorlogsdagboek bij van juffrouw Tromp.

Op radio Oranje is van alles gezegd over de bevrijding van Nederland. Opgewekte stemmen in de ether. "De bevrijding is nabij, de geallieerden hebben de landsgrenzen overschreden", zegt Koningin Wilhelmina, of woorden van gelijke strekking. Het luidt de Nepbevrijding in van dit land op dinsdag 5 september 1944 met alle gevolgen en consequenties vandien.
Juffrouw Tromp woensdag 6-9-44: "Nacht rustig verlopen. 's Morgens op straat alles zéér rustig: geen Duitsers te zien op weg naar de kerk. De mensen kijken elkaar verwonderd aan, halen de schouders op, begrijpen niets van de situatie. Valse geruchten verspreid door de Engelsen? Ze zouden toch al lang Breda bereikt hebben? En waren ze niet op weg naar Rotterdam? We horen héél ver in de verte voortdurend zwaar geschut. De stilte hier doet vreemd aan. 's Middags moest ieder zoveel water tappen, als hij kon. Mejuffrouw Duyvelaar is raak geschoten; gewond aan de dij. 'n enkele vliegmachine laat zich horen. Op straat zijn ook weer fietsen te zien. Geen veldgendarmerie. In de middag "grüne Polizei". Tegen de avond horen we 't geschut duidelijker bij tussenpozen stilte. Na 20.00 uur binnen blijven. 't laatste nieuws, dat we hoorden: Turnhout gevallen(?), opperbevelhebber van Antwerpen in "De Kroon". Bij 't Albertkanaal tegenstand ontmoet. Wanneer zullen de Engelsen hier zijn?

Engelsen teruggeslagen

Donderdag 7-9-44: Nacht héél onrustig: Steeds in de verte zwaar geschut dat dichterbij scheen te komen en weer bij tussenpozen zweeg: om ongeveer 3 uur trekken weer colonnes voorbij; veel lawaai en geschreeuw. Daarna wordt 't rustig. Om 6.00 uur verbreekt 'n schot van de veldgendarmerie nog even de stilte. Half acht, regenweer; op straat niet te merken, dat er iets aan de hand is; de melkkarren rijden weer; de postboden gaan de stad in. Velen, naar 't schijnt, hervatten hun bezigheden. In de kerk meer mensen dan de vorige dagen; géén kinderen. Geen Duitser te zien. In de loop van de middag horen we dat de Engelsen teruggeslagen zijn en Merxem door de Duitsers is heroverd. Dat schieten van gister was de tankslag daar. 't weer wordt stormachtig; natuurlijk geen vliegmachines. Veel auto's trekken richting Effen.
Iedereen sleept aardappels aan! Er komt 'n troep Duitsers voorbij blootsvoets. Ook veel wielrijders zien we; allerhande fietsen in gebruik; damesfietsen, fietsen met autobanden, fietsen zonder banden. 't Duitse leger op terugtocht! Enkele personen zijn gevangen genomen, omdat ze verboden wapens in hun bezit hadden: te weten L. De Bruin en dr. W. Scheffelaar.

Laatst bijgewerkt:21-02-2014  © Vereniging 1e Poolse pantserdivisie Nederland  Contact 076-5415041