Oosterhout 2017 - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Oosterhout 2017

Grote belangstelling herdenking bevrijding Oosterhout

OOSTERHOUT - De herdenking van de bevrijding door de Polen op de Duitse bezetter is zaterdag in Oosterhout opnieuw druk bezocht.

Hoewel we twee generaties verder zijn, neemt de belangstelling voor de herdenking alleen maar toe. Dat concludeerde ook burgemeester Stefan Huisman, die zaterdag op het ereveld aan de Veerseweg de vele belangstellenden toesprak onder wie Poolse veteranen, de opperbevelhebber van de Poolse strijdkrachten en enkele onderministers.

De ceremonie werd geleid door Oosterhouter Wadec Salewicz, zelf zoon van een Poolse bevrijder. Hij bezoekt ook actief basisscholen in de regio om het verhaal van de Poolse bevrijders te blijven vertellen. "Daarbij 'bombardeer' ik die kinderen steeds tot ambassadeurs van de vrede", zei Salewicz zaterdag. "Met voorbeelden die dicht bij hun belevingswereld staan, vertel ik hen hoe belangrijk die vrede is. En aan wie we die voor een groot deel te danken hebben."