Pools Ereveld Breda - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Pools Ereveld Breda

Eerbetoon aan Poolse bevrijders van Breda

Sprangers Kinderen leggen bloemen tijdens een eerdere herdenking.

BREDA - Dziekujemy Wam Polacy. Of, in het Nederlands: ‘Dank aan de Polen’. Breda is de Eerste Poolse Pantserdivisie die onder leiding van generaal Stanislaw Maczek op 29 oktober 1944 de stad bevrijdde, nog altijd dankbaar. Dit weekeinde wordt de Bevrijding van Breda weer uitgebreid herdacht. Het is dan precies 73 jaar geleden dat de stad door de Poolse bevrijders werd verlost van het Duitse juk. Om de bevrijding te vieren én om de Poolse bevrijders te eren heeft Stichting Jaarlijkse Herdenking Bevrijding Breda weer een uitgebreid programma samengesteld, hierbij ondersteund door de Vereniging Eerste Poolse Pantserdivisie, Comité Herdenking 1944 Ginneken, Generaal Maczek Museum, Serce Polski, Bredase Culturele Vereniging Polonia, Comité Belcrum Oorlogsmonument WO2 en PSK Kaszub.

Begraafplaatsen
Diverse begraafplaatsen vormen zondag het toneel van verschillende herdenkingsbijeenkomsten. Zowel op het Poolse Militaire Ereveld aan de Ettensebaan als het ereveld aan de in ‘t Ginneken gelegen Vogelenzanglaan worden de strijders van de Eerste Poolse Pantserdivisie herdacht die op 29 oktober 1944 onder aanvoering van generaal Stanislaw Maczek Breda bevrijdden van de Duitse bezetter. De plechtige herdenking op het ereveld aan de Ettensebaan begint om 12.30 uur.