Pools Ereveld Oosterhout - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Pools Ereveld Oosterhout

Onze vrijheid werd hun dood

Zaterdag 28 oktober worden de mannen herdacht, die in 1944 Oosterhout hebben bevrijd en hierbij om het leven kwamen. De herdenking vindt tussen 10.30 en 11.15 uur plaats op het Pools Militair Ereveld van Begraafplaats Leijsenakkers.

De eerste Poolse Pantserdivisie onder leiding van generaal Maczek heeft een grote rol gespeeld in de bevrijding van Oosterhout in 1944. Daarbij kwamen veel Poolse militairen om het leven. Het Pools Militair Ereveld is de laatste rustplaats voor 30 Poolse militairen die aan het einde van de Tweede Wereldoorlog in de omgeving van Oosterhout sneuvelden in de strijd voor onze vrijheid. Je vindt Begraafplaats Leijsenakkers aan de Veerseweg 42.

Aanstaande weekend is het 73 jaar geleden dat Oosterhout bevrijd werd van het Duitse juk. Ooster­hout zelf verwelkomde de Desert Rats van de 7e Engelse Pantserdivisie op 30 oktober 1944. De opmars stopte echter ten oosten van de sluizen van het Wilhelminakanaal. Den Hout en Stuivezand moesten nog enkele dagen wachten. Aanstaande zaterdag 28 oktober om half elf worden de gesneuvelde Poolse militairen herdacht op het Ereveld aan de Veerseweg in Oosterhout.

Op 29 en 30 oktober 1944 werd Breda bevrijd door de 1e Poolse Pantserdivisie onder leiding van Generaal Maczek. Vanuit Teteringen snelde op 30 oktober de divisie richting Oosterhout om hun Engelse collega’s af te lossen. Echter de hoop om over de draaibrug (Bredaseweg) over het Wilhelminakanaal Oosterhout binnen te trekken vervloog letterlijk toen bleek dat de brug opgeblazen was.

Er werd toen naar het westen afgebogen om Den Hout te bevrijden. Ten noorden van Markkanaal had de goed bewapende 711e Duitse Infanteriedivisie zich ingegraven en dezelfde dag braken er dan ook felle vuurgevechten uit.

In Oosterhout zelf kwamen verschillende zware granaten terecht. Er vielen dan ook verschillende doden en gewonden onder de burgerbevolking.

Na een bloedige strijd en zware verliezen, stak op 3 november de 1e Poolse Pantserdivisie de Marksluis over om hier een bruggenhoofd te vestigen. Engelse en Poolse genietroepen sloegen meteen een Bailey­brug, die op verzoek van generaal Maczek “Success Bridge” werd genoemd. De bevrijding van Den Hout kon beginnen.

10 Dagen na de bevrijding van Oosterhout trokken de Engelsen zich terug uit Oosterhout en werden de Poolse bevrijders voor 5 maanden gastvrij opgenomen door de bevolking. Veel Polen zijn dan ook na de oorlog teruggekeerd naar Oosterhout om hier te trouwen met hun geliefde.

Niet alleen de jonge mannen die sneuvelden in Oosterhout worden hier herdacht, maar ook de mannen die sneuvelden bij de slag bij het Capelsche Veer (red. Het monument is dit jaar vernieuwd zodat het bestand is tegen vandalisme, zie bericht bi