Poolse parade - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Poolse parade

Bloemen en Poolse Militaire parade

BREDA - Dziekujemy Wam Polacy. Of, in het Nederlands: ‘Dank aan de Polen’. Breda is de Eerste Poolse Pantserdivisie die onder leiding van generaal Stanislaw Maczek op 29 oktober 1944 de stad bevrijdde, nog altijd dankbaar. Dit weekeinde wordt de Bevrijding van Breda weer uitgebreid herdacht.

Het is dan precies 73 jaar geleden dat de stad door de Poolse bevrijders werd verlost van het Duitse juk. Om de bevrijding te vieren én om de Poolse bevrijders te eren heeft Stichting Jaarlijkse Herdenking Bevrijding Breda weer een uitgebreid programma samengesteld, hierbij ondersteund door de Vereniging Eerste Poolse Pantserdivisie, Comité Herdenking 1944 Ginneken, Generaal Maczek Museum, Serce Polski, Bredase Culturele Vereniging Polonia, Comité Belcrum Oorlogsmonument WO2 en PSK Kaszub.
Zo vertrekt komende zaterdag in Breda het Muziekkorps en Erecompagnie van de Poolse 11e Pantsercavaleriedivisie uit Zagan (Polen), die de tradities van de divisie van Maczek overgenomen heeft, om 14.00 uur vanuit de NLDA (oude KMA) naar de Grote Markt waar een optreden zal plaatsvinden.

Om 15.00 uur worden er bloemen gelegd bij de Gedenkplaquette op de Parade, waarna koers wordt gezet naar de ‘Poolse’ tank in het Wilhelminapark. Om 16.00 uur houdt Serce Polski hier een concert met Aldona Bartnik onder begeleiding van haar gelegenheidskwartet Poland2Holland. Het koor Cracovia zingt dan Poolse liedjes en een groep Poolse kinderen geeft een re-enactment show.