Rust in vrede - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Poolse bevrijder Roman Figiel op 94-jarige leeftijd overleden

Geboren op 6 januari 1926 te Januw Polen
Overleden op 10 mei 2020 te Breda

Was een van de 300 Poolse veteranen die in Breda een nieuw bestaan vonden na de WWII.

"Wij zullen hem blijven herdenken als een van onze grote helden", meldt de Vereniging Eerste Poolse Pantserdivisie Nederland.

1e Poolse Pantser Divisie   First Polish Armoured Division    1.Dywizja Pancerna

11e Compagnie Genie           11th Company Engineers            11. Kompania Saperow

Figiel werd geboren op 6 januari 1926 in Opper-Silezië. Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog vluchtte hij naar het westen van Europa, waarna hij door de Duitsers gevangen werd genomen en hij als dwangarbeider te werk werd gesteld. Hij moest ondere andere meehelpen met de bouw van  de Duitse verdedigingslinie in Normandië. Vandaar wist hij te ontsnappen en de Amerikanen te bereiken die toen net in Normandië waren geland. De Amerikanen stuurden hem door naar Schotland, waar de 1ste Poolse Pantserdivisie werd opgericht onder het bevel van generaal Stanisław Maczek. Figiel ging naar het genie-bataljon en leerde hoe hij bruggen kon bouwen en mijnen kon ontmantelen.

Vijf maanden hier
Dit was ook zijn ook voornaamste bezigheid in Breda dat bevrijd werd door de Poolse soldaten op 29 oktober 1944. In die stad verbleven de Polen vijf maanden lang. In die periode leerde hij zijn latere vrouw Joke Vetter kennen. Ze trouwden in december 1946 en bleven sindsdien in Breda wonen. Afgelopen oktober herdacht Breda nog op grootse wijze de bevrijding door de Polen, 75 jaar geleden. Ook Figiel was bij de herdenking, die bezocht werd door koning Willem-Alexander.

In reactie op het overlijden van Figiel laat burgemeester Paul Depla zondag via Twitter weten dat ‘Breda de vrijheid aan Roman en zijn medestrijders heeft te danken'.  ,,Daarom zijn we verdrietig, maar we zullen Roman altijd eren en danken voor zijn enorme inzet voor de vrijheid van ons Breda”, aldus Depla.

Vereniging 1e Poolse Pantserdivisie Nederland  © 2002-2020                                                                                  Website X5 Evolution 12