Schotland - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Schotland

Geronseld en opgeleid
In afwachting tot de strijd

In 1942 krijgt generaal Stanislaw Maczek de leiding over een nieuw op te bouwen Poolse legermacht die aan de kant van de Geallieerden zal worden ingezet, de 1e Poolse Pantserdivisie. In Schotland wordt de eenheid getraind en de Polen komen van over de hele wereld vandaan. Een deel bestaat uit eenheden van het Poolse leger die zijn uitgeweken, zoals Kohutnicki. Anderen dienen zich als vrijwilliger aan, zoals Poolse emigranten uit de VS, Frankrijk of Engeland.
De Poolse Pantserdivisie heeft een eigen filmdienst bij zich. Vanaf de opleiding in Schotland tot de bevrijding van Breda zijn beelden gemaakt ‘in het vuur van het gevecht’ die resulteren in een ronkende film over de divisie: ‘Idziemy’ (We gaan). Zo zien we idyllische beelden van het Schotse landschap en Poolse soldaten die lokale boeren helpen met de oogst.

In juli 1940 arriveerden grote aantallen Poolse soldaten in Groot-Brittannië. Het geallieerde leger was zojuist in Frankrijk en de Lage Landen verslagen en men verwachtte een Duitse invasie op de stranden van Groot-Brittannië. Bij aankomst van een groep Polen in Schotland werden deze vriendelijk en gastvrij onthaald door de plaatselijke bevolking. Na een tijdje werden de soldaten en rekruten overgebracht naar een militair kamp in Lanarkshire. Zij zouden de basis gaan vormen van een nieuw korps.
Het 1e Poolse Korps (I Korpus Polski) werd in opdracht van de Poolse minister-president in ballingschap en opperbevelhebber van de Poolse Strijdkrachten Wladyslaw Sikorski op 28 september 1940 vlakbij Glasgow opgericht. Het korps kreeg de taak om 200 kilometer Schotse kust tussen de Firth of Forth en Montrose te bewaken en aldaar fortificaties op te zetten. Ook werden de Polen omgeschoold in het hanteren van Britse wapens.
Het korps was ondergeschikt aan het Britse Scottish Command en haar hoofdkwartier werd in Moncreiffe House in Perthshire opgezet. Generaal-majoor Marian Kukiel werd aangesteld als eerste bevelhebber van dit korps. Op het eiland Bute werd een politiek detentiecentrum ingericht om de rekruten te screenen en het kasteel van Inverlochy werd een opleidingscentrum voor de Poolse speciale eenheden, bijgenaamd de ‘Cichociemni’ oftewel de ‘stillen en onzichtbaren’. Daarnaast werden er in Schotland een Poolse School voor Bouwkunde, een Poolse Officiersschool, een Poolse Artillerieschool en een Poolse militair archief opgezet. Militaire ziekenhuizen speciaal voor Poolse soldaten kwamen in Edinburgh, Glasgow te staan en werden ook in de kastelen in Dupplin en Taymouth ingericht.