Thielt - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Thielt

POOLSE PANTSERDIVISIE VERJOEG 70 JAAR GELEDEN DUITSERS UIT TIELT

Tielt heeft heel wat te vertellen over de Eerste en de Tweede Wereldoorlog. Het Duits hoofdkwartier tijdens WO I laat tot op de dag van vandaag naar oorlogsmonumenten toe haar sporen na. En ook de Tweede Wereldoorlog ging niet zonder slag of stoot voorbij. Integendeel, Tielt werd zwaar verwoest. De bevrijding door de Eerste Poolse Pantserdivisie onder leiding van Generaal Maczek liet een nieuw licht schijnen op de stad..
Enkele oorlogsmonumenten op een rijtje:

Gedenkplaats Lesniewski Hoek Sint.Michielstraat/Stedemolenstraat
In de late jaren 1940 werd deze gedenkplaat door het stadsbestuur van Tielt aangebracht aan de zijgevel van huisnummer 61. Lesniewski was een Poolse verkenner en stierf tijdens de bevrijding van Tielt op 8 september 1944. Vanuit het huis aan de overkant werd hij doodgeschoten. Lesniewski is één van de acht Poolse soldaten die sneuvelden tijdens de bevrijding. De Eerste Poolse Pantserdivisie stond onder leiding van Generaal Maczek. Elk jaar legt het stadsbestuur een bloemenkrans aan deze gedenkplaat.

Polenplein met standbeeld Generaal Maczek WO II Deken Darraslaan / Sint-Michielstraat
De benaming Polenplein dateert van na de Tweede Wereldoorlog: het plein is genoemd naar de Poolse bevrijders van de stad. De Tieltse ereburger, Generaal Stanislaw Maczek (Polen 1892 – Schotland 1994) werd vereeuwigd in dit standbeeld en zorgt voor een blijvende band tussen de stad en haar bevrijder. Het standbeeld is van de hand van Jef Claerhout. Het is een bronzen sculptuur geplaatst op een driehoekige natuurstenen sokkel. Generaal Maczek houdt een sleutel in zijn hand: een sleutel van het wapenschild en bij uitbreiding een sleutel van de stadspoorten die hij opent en waarbij hij symbolisch de stad terug geeft aan de Tieltenaars.

Bevrijdingsmonument WO II Generaal Maczekplein Shermantank
Op 8 september 1979 werd deze authentieke Shermantank ingehuldigd, in aanwezigheid van Generaal Maczek. Ditzelfde type tank werd gebruikt tijdens de bevrijding door de Eerste Poolse Pantserdivisie. De tank maakt deel uit van een groter huldemonument.

Dergelijk type tank, de Shermantank, werd ingezet tijdens de bevrijding van Tielt in de Tweede Wereldoorlog door de Eerste Poolse Pantserdivisie. Op 8 september 1944 werd Tielt bevrijd onder leiding van Generaal Maczek. De tank maakt deel uit van een groter huldemonument en toont de bevrijdingsroute van de Eerste Poolse Pantserdivisie. Poolse Shermantank krijgt nieuwe plek in Tielt. Het monument in het kader van herdenkingen van de twee oorlogen, werd naar zijn nieuwe stek overgebracht. Door de geplande bouw van het nieuwe jeugdcomplex naast het zwembad verhuist de tank naar de overkant, naast de VDAB Werkwinkel.

Een delegatie van onze vereniging woonde op 7 oktober in Warschau de plechtigheid aan het Monument van de Eerste Poolse Pantserdivisie bij in aanwezigheid van De Heer Dubois, afgevaardigde van de Belgische Ambassadeur in Polen. De Poolse Minister van Veteranenzaken bedankte onze voorzitter voor onze aanwezigheid als enige buitenlandse delegatie.

Tielt herdenkt nu zondag de bevrijding van de stad door de Eerste Poolse Pantserdivisie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op 8 september 1944 verjoegen de Polen de Duitse bezetter uit Tielt en Ruiselede. Om die zeventigste verjaardag te herdenken, staan allerlei activiteiten gepland.
Op 8 september is het precies zeventig jaar geleden dat Tielt en Ruiselede bevrijd werden door de Eerste Poolse Pantserdivisie, onder leiding van generaal Stanislaw Maczek. Van Poperinge, Ieper, via Roeselare, Tielt en Ruiselede, Aalter tot Gent en verder naar Beveren en Sint-Niklaas: de Poolse soldaten waren de voorpost van de geallieerde legers en betaalden soms de hoogste prijs om de fakkel der vrijheid naar Vlaanderen te brengen.

“Op zondag 7 september staat een officiële herdenking op het programma op het Militair Ereperk van de Tieltse begraafplaats. We willen dat samen met onder andere Artur Harazim, ambassadeur van de Poolse Republiek en met een hoge Poolse militaire delegatie, in intieme kring laten gebeuren. Daarna volgt er nog een herdenkingsmoment in het Gildhof, waarbij Jan Cornelissen, voorzitter van het Verbond van Poolse oudstrijders en Veteranen van de 1ste Pansterdivisie van Generaal Maczek, nog een woordje zal zeggen. Daarop zullen de driehonderd Poolse gezinnen uit Tielt uitgenodigd worden”, gaat Verbeke verder.