Polen bleven in Breda - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Polen bleven in Breda

Een van de mooie kenmerken van het verleden is dat je ze kan vergelijken met het heden. Zaken als de opvang en integratie van vreemdelingen in de stad bijvoorbeeld. Stadsarchief Breda heeft een aantal jaren terug een mooi filmpje op youtube gezet van cineast Ytzen Brusse over de integratie van Polen in Breda na de tweede wereldoorlog.Zo’n 260 Polen bleven na de bevrijding van Breda in de stad hangen. De Europese overwinning op het nazisme bracht voor hen weinig vrijheid in het vaderland. De Duitse overheersing werd daar opgevolgd door de bezetting en onderdrukking van de Rus.