Doelstelling - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Doelstelling

De vereniging stelt zich ten doel:

In de statuten (24 juli 2002) van de vereniging eerste Poolse pantserdivisie Nederland, is het doel als volgt vastgesteld:

Doel en middelen:

Artikel twee
Het doel van de vereniging is:
Het behouden van de herinnering aan de eerste Poolse pantserdivisie en het organiseren van herdenkingen voor de gevallen Poolse soldaten tijdens de bevrijding van Nederland.

Artikel drie
Zij tracht dit doel te bereiken met alle wettige middelen, in het bijzonder door:

• Onderhouden van een vriendschappelijke banden tussen gewezen militairen van alle gelederen van de eerste Poolse pantserdivisie in binnen en buitenland en andere Poolse militaire veteranengroeperingen.
  • Onderhouden van contacten met de vereniging van kringen van de eerste Poolse pantserdivisie voor het behouden van een gemeenschappelijk optreden naar buiten.
  • Op verzoek, ondersteunen bij het regelen van zaken aangaande onze leden door bemiddeling bij de Poolse en Nederlandse overheden.
  • Informeren over het lot van gewezen militairen van de eerste Poolse pantserdivisie in samenwerking met het generaal Maczekmuseum.
  • Bewaken en verbreiden van de herinnering van de eerste Poolse pantserdivisie door onder andere publiciteit.
  • Steun te verlenen aan het generaal Maczekmuseum bij de bewaking van historische voorwerpen en archieven.
  • Het organiseren van ceremonies herdenkingen van de Poolse gevallenen in Breda en omgeving in samenwerking met andere organisaties.
  • Zorgdragen voor het voortzetten van herdenkingen op alle overige begraafplaatsen van militairen van de eerste Poolse pantserdivisie in Nederland in samenwerking met organisaties ter plaatse.
  • Het vertegenwoordigen van de eerste Poolse pantserdivisie bij betrekkingen en festiviteiten naar buiten.
  • Het zorgdragen van het Poolse vaandel.

Financiën:
De financiële middelen van de vereniging zijn: Contributie, schenkingen, donatie, of geld ontvangen van andere individuele winsten.
Ieder lid betaalt de contributie, waarvan het bedrag wordt vastgesteld in de algemene jaarvergadering van de leden.
Bankrekeningnummer: IBAN NL97 RABO 0108904962, BIC RABO NL2U t.n.v. Vereniging eerste Poolsepantserdivisie Nederland.