Wladyslaw Sikorski - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Wladyslaw Sikorski

Władysław Eugeniusz Sikorski, (20 mei 1881 – 4 juli 1943) was een Pools militair en politiek leider.

Voorafgaand aan de Eerste Wereldoorlog, Sikorski opgericht en nam deel aan de diverse ondergrondse organisaties die bevorderd de oorzaak van de onafhankelijkheid van Polen van het Russische Rijk. Hij vocht met onderscheiding in de Poolse legioenen tijdens de eerste Wereldoorlog, en later in de nieuw opgerichte Poolse leger tijdens de Pools-Russische oorlog van 1919 tot 1921. In die oorlog speelde hij een prominente rol in de beslissende Slag van Warschau (1920). In de beginjaren van de Tweede Poolse Republiekgehouden Sikorski regering posten, waaronder serveren als Minister-president (1922-1923) en als Minister van militaire zaken (1923-1924). Volgende Józef Piłsudski Kan staatsgreep van 1926 en de installatie van de Sanacja regering, hij viel uit de gunst met het nieuwe regime.

Tijdens de Tweede Wereldoorlogwerd Sikorski Minister-president van de Poolse regering in ballingschap, opperbevelhebber van de Poolse strijdkrachten, en een krachtig voorstander van de Poolse oorzaak in de diplomatieke sfeer. Hij steunde de heroprichting van diplomatieke betrekkingen tussen Polen en de Sovjet-Unie, die had zijn verbroken na de Sovjet-Unie pact met Duitsland en de 1939 invasie van Polen — echter Sovjetleider Jozef Stalin verbrak Sovjet-Pools diplomatieke betrekkingen in April 1943 Sikorski het verzoek dat het Internationale Rode Kruis het bloedbad van Katyń Forest onderzoekt.

In juli 1943, een vliegtuig met Sikorski in de zee gestort onmiddellijk na het opstijgen van Gibraltar, doden van alle aan boord met uitzondering van de piloot. De exacte omstandigheden van Sikorski de dood zijn betwist en hebben aanleiding gegeven tot een aantal complottheorieën rond de crash en zijn dood. Sikorski was de meest prestigieuze leider van de Poolse ballingen, en zijn dood was een ernstige tegenslag voor de Poolse oorzaak.

In de dagen voor het Polen was binnengevallen door Duitsland in September 1939, en tijdens de invasie zelf bleef Sikorski het verzoek om een militair commando worden geweigerd door de Poolse Commander in Chief, Maarschalk Edward Rydz-Śmigły. Sikorski ontsnapt door Roemenië naar Parijs, waar op 28 September trad hij toe tot Władysław Raczkiewicz en Stanisław Mikołajczyk in een Poolse regering in ballingschap, nemen commando over de nieuwgevormde Poolse strijdkrachten in Frankrijk. Twee dagen later, op 30 September, Voorzitter Raczkiewicz hem geroepen om te dienen als de eerste Poolse minister-president in ballingschap. Op 7 November werd hij opperbevelhebber en Algemene inspecteur van de strijdkrachten (Naczelny Wódz ik Generalny Inspektor Sił Zbrojnych), na ontslag Rydz-Śmigły. Sikorski zou ook bekleden de positie van de Poolse Minister van militaire zaken, aldus verenigen in zijn persoon alle controle over het Poolse leger in oorlogstijd.

Tijdens zijn jaar als minister-president in ballingschap, Sikorski gepersonifieerd de hoop en de dromen van miljoenen Polen, zoals tot uiting komt in het gezegde, "als de zon hoger, Sikorski is dichterbij" (Pools: "Gdy słoneczko wyżej, naar Sikorski bliżej"). Op hetzelfde moment, van vroeg hij moest werken om te verzoenen voor de pro - en anti-Piłsudski de facties.  Zijn regering werd erkend door de westerse bondgenoten. Niettemin worstelde Sikorski de regering om zijn standpunt naar voren door Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De westerse bondgenoten weigerde te erkennen van de Sovjet-Unie als een agressor, ondanks de Sovjet-invasie van Polen op 17 September 1939. Bovendien, hij worstelde om veilige middelen die nodig zijn om opnieuw van het Poolse leger in ballingschap.

Bron Wikipedia

Vereniging 1e Poolse Pantserdivisie Nederland  © 2002-2020                                                                                  Website X5 Evolution 12